HLASITOST
Hlasitosti při hře lze dosáhnout buď většími nástroji, nebo použitím hracích technik, jež mají perfektně zvládnuté například australští Aboriginci. Když si člověk poslechne tradiční hráče, obzvláště ty ze ‚staré školy‘ například Davida Blanasiho s jeho mago, tak je udivující, čeho dosahuje při hře na pro nás tak malé nástroje (cca 110-120cm dlouhé).
Nebo Djalu Gurruwiwi, i když pro jeho nástroje je typická větší velikost doprovázená hromovým zvukem. Je to samozřejmě dáno i tvrdostí eukalyptového dřeva rostoucího v Austrálii, ale technika hry je druhým důležitým faktorem. Mimo to nosit s sebou na hru do přírody dvou metrové nástroje je přinejmenším trošku otravné a nepraktické, alespoň pro mne. I to je jeden z důvodů, proč se soustřeďuji na nástroje menších rozměrů. Věřím, že kdo chce nalézt cestu k tomu být ‚velký zvukem‘, ten toho dosáhne i s menším nástrojem. Je to daleko více o spojení s okolím, s frekvencemi kolem nás, o naslouchání, nežli o délce nástroje. ……. Však každý nechť si zvolí, co preferuje. Čas od času vyrábím i tyto velké nástroje, jsou pro mě zajímavé a uchvátné.